28 September 2007

Man Lam Yazuq, La Yadri

"Sesiapa yang tidak merasai sesuatu, sesungguhnya dia tidak akan menyelami hakikatnya." Pepatah arab yang sering aku ungkapkan satu masa dulu. Ustaz Aubaidillah (abang kepada Arif Ebong) yang mengajar subjek 'Mutolaah wan Nusus' telah menggambarkan abstrak makna potongan pepatah itu.

Aku fikir, aku telah memahami dan telah merasainya. Tetapi tidak! Aku belum hadam makna 'wahishtani awi' kecuali setelah aku benar-benar kehilangan. Ya, aku betul-betul kecarian masa ini.

"Lautan api sangguh kurenangi, Gunung tinggi rela kudaki", aku masih belum memahami ungkapan ini boleh wujud dalam dunia cinta. Dan aku terlalu faham kenapa manusia sering ungkapkan, "Makan tak lalu, tidur tak lena"! Aku terlalu memahaminya!

Ya Allah, bantulah hambu-Mu yang terlalu lemah ini. Satukanlah hati kami dengan ikatan yang Engkau redai. Suburkanlah cinta kami dengan cucuran rahmat-Mu. Kekalkanlah kebahagiaan hubungan kami di dunia dan di akhirat. Ameen, ya Rabbal 'Alamin...

Labels:

2 Comments:

At 30 September 2007 at 4:05 pm , Anonymous Anonymous said...

Uiks..dah putus ke Dir?

 
At 1 October 2007 at 9:19 pm , Anonymous Anonymous said...

aiyakk.. sape tanya nih? putus gapo? kami masih ok.. doakan kekal bahagia sokmo2.. hihi

 

Post a Comment

<< Home