20 June 2009

On e Way balik cuti 2


BAHRAIN INTERNATIONAL AIRPORT

Masa transit ni hanya dua jam. Awal tu aku fikir terlalu singkat untuk solat jamak, tandas, dan sebagainya. Seingat aku, transit di Dubai dulu agak kesuntukan masa. Keluar dari kapal, masuk ke tempat pertukaran kapal. Wah, cantiknya dorang punye epot. Tapi aku sengaja malas amik gambar. Hihi. Nanti basi pulak bila nk transit 23 jam nanti.

Aku duk risau dengan selesema babi. Walaupun aku bebas (insya-Allah), tapi tetap ada risau jugak sb belum lepas lagi dr kawasan check tu. Yang buat aku risau jugak, ada sorang tu kena tahan. Bukan Melayu.

Ya, aku jugak terkejut bila sampai ke dewan pertukaran kapal. Rupenya bukan kami ni je yang akan balik mesia. Ramai lagi jemaah umrah yang transit di Bahrain masa tu. Dari apa yang aku dengar, aku agak dorang smua dari Kedah. Transit yang membosankan. Sebab aku sorang je yang kena jaga beg2. Orang lain ke tandas. Takpe lah. Boleh tgk keta Jaguar yang aku bekenan tu. Kali petama aku tengok, dekat dengan HSBC Abbas Aqqad. Hari aku ke rumah Zaidi Basya, ziarah anak barunya.

Siap solat, rehat2 kejap, aku naik ke dewan pertukaran balik. Rehat2 lagi dan tunggu masa nak masuk kapal. Beratur. Masa duk lepak2 ngn syau, dia snap gmbr kitorang. Amik sediri je. Hihi. Dia cakap aku sweet. Hahaha. Terapung aku. Ada satu benda yang buat aku hairan. Macam pelik pon ada. Yang pasti, aku taktau fasal tu. Dengar pengumuman kat epot, drg guna bahasa arab, english, urdu (agaknya). Memang bahasa rasmi jugak ke? Patut lah ramai je org yang macam2 tu. Yang kena tahan tadi pun muka macam2 tu jugak.

Beratur penuh debaran. Mengharap kapal yang akan naik ni tak sama macam dari Mesir ke Bahrain. Hihi. Nanti tak pasal2 kena kutuk kt aku.


PENERBANGAN KE KUALA LUMPUR

Aku tidak pasti apa tujuan Gulf Air buat pintu masuk ke kabin melalui pintu paling depan. Macam nak suruh smua passenger dorang ni jelas. Jujur aku cakap, aku betul2 jeles dengan seat 1st atau bisnes class tu. Tak sama dengan seat Air Bus A340 aku dari Mesir tadi. Perghh.. dia reka seat macam bilik. Aku dah plan nak amik gambar bila kluar nanti. Sekarang org lain pun nak masuk kapal jugak.

Aku cari seat aku. Dah agak aku ni bahagian belakang. No seat aku 61K. 58... 59... 60... 61... Sah, aku yang paling belakang. Aku cakap kat Ceraf, patutlah kita punye tiket harga murah. Rupenye duduk paling belakang. Hehe. No 61 aku dah jumpa, cuma masih mencari seat K. Yang ada cuma 61 I dan 61 J. Ni yang aku sukenya. Harap2 lah ada org lain utk dua2 seat ni. Dan 61 K mmg tak wujud. Tu lah harapan aku (walaupun dah fikir benda tu agak mustahil). Tahu kenapa? Sebab bila berlaku seat bertindan, salah sorang nya akan dipindahkan ke seat yang kosong. Dalam kepala memang dah terbayang cmne syoknya tidur dalam cabin 1st class. Haha, angan2.

Pramugari datang, aku tanya. Dia suruh duduk dulu kat 61 J tu. Alah, boring betul. Haha. Dalam hati aku cakap, “sedar lah diri tu, bayar murah nk barang mahal. Takkan dapat punye.” Hihi. Lepas tu pramugari sambung buat keje. Aku pulak masih menunggu bulan jatuh ke riba. Hihi. Aku pasrah, duduk diam2 tepi tingkap tu.

Sangkaan aku meleset. Tapi aku sangat gumbira. Hihi. Walaupun tak duduk seat paling belakang, takde no seat yang betul, tak dapat duduk kt 1st class cabin, tapi aku hepi sb kapal ni lebih canggih dan selesa daripada flight Singapore Airline yang aku naik tahun lepas. Tu cerita tahun lepas, taktau lah tahun ni cmne. Mungkin lebih canggih, mungkin jugak takde perubahan. Bagi sesapa yang balik ngn Singapore Airline (SQ) tahun ni, boleh lah komen sikit.

Awal2 duduk tu dia dah sediakan satu selimut, bantal, dan satu beg biru kecil. SQ kasi aku selimut, bantal dan juga satu beg plastik. Bezanya, yang Gulf Air (GA) ni letak stoking dan penutup mata untuk tidur (benda ni yang lama aku tunggu). Hihi. Daghak~ (lupa lagi brunei nye ape). Hihi. Tu dari segi kelengkapan asas. Yang sampingan nya pulak, GA ni sediakan untuk semua passenger dia satu screen utk setiap org. (tak macam dalam Air Bus A340 tadi. Aku lupa nak komen fasal tu). Takde istimewa ke dorang letak satu screen utk setiap org? Ada eih.. yang dia letak ni screen yang support wide screen video, plus support touch screen jugak. Tu yang aku sukenye. Tak perlu susah2 nak tarik remote control dia. Nak main game ke, tgk movie ke, dgr lagu ke, semua di hujung jari. Hehe. Masa promo aku promo. Masa kutuk aku kutuk. Adil~

Tapi yang menyampah nya, screen aku tu tak berfungsi lepas aku main game Bejeweled. Lama tunggu, dia restat. Tapi masih takleh guna jugak. Bila dah boring sgt, aku psstt kt pramugari tu. Hihi. Macam nak mengayat je. Aku cakap ‘how to switch on da video?’ Awal tu dia tak dgr. Aku pun sengaja cakap tak kuat. Salah nanti, malu free2 je. Haha. Dia tanya lagi, pahtu cek2 kejap. Dia cakap tunggu kejap, nnt dia reset system video yang aku punye tu. Masa tu bukan main jeles lagi aku tgk 3org kat depan tu main game multi-player. Duk racing keta masa tu. Sabar je lah. Hihi. Ah lupa, 3org member aku duk seat depan. Yang sebelah aku ni India. Suami kepada sorang isteri, anak kepada 2 orang budak yang satu kapal ngn aku jugak. Nasib baik lah budak tu jauh dari aku. Hihi. Takleh bayang lah cmne orang yang duduk depan dia tu. Siap kena tendang2 lagi seat dia. Kesian. Hihihi.

Budak tu satu hal. Kesian mak n bapak dia. Aku macam yakin je bapak dia tension dgn dia. Sebabnya, mak dia je yang layan budak tu. Ayah dia buat dek je. Hahaha. Atau memang bapak macam tu ke? (soalan maut utk aku. Suke la tu~) Hihi. Tapikan, bila bapak dia pegang n pujuk, terus senyap. Saje je bapak dia taknak amik kisah. Hehe. Nak cakap nya, orang laki memang pandai amik hati orang~ Dah, malas nak cerita fasal budak tu lagi. Pramugari pun macam gabra dgn dia. Bekali2 jugak datang tanya mak dia, ape hal ngn budak tu. Yang paling lucunya, ada skali tu bapak dia ugut nak pakaikan seat belt kat dia. Mengamuk habis. Haha. Habis smua benda dia nak campak. Tapi aku dapat jugak belajar dari dia. Hihi. Ada ler~ (Awal tadi dah cakap taknak komen fasal budak tu). Dah, stop~

Bersambung...

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

<< Home