22 July 2009

Ustaz...

1st day aku jadi ustaz tahun ni. Lepas sebulan lebih bina badan kat rumah. Hihi. Pengalaman, mmg byk berbeza dengan MTS Tanah Merah. Kat sana smua prasarana lengkap elok cantik. Berbeza dengan MTS Nipah, ni. Sekolah ni sebenarnya masih lagi status 'menumpang'. Dengan prasarana yang serba kurang, alatan pejabat 'cukup2 makan', dan sebagainya. Tapi aku syukur sb dapat lg keje. Paling kurang, dpt jgk budak2 tasmik dan ikut baca.

Jangan terkejut kalau aku ckp, bangunan tu terlalu usang utk dilabelkan Maahad Tahfiz Sains (buat masa sekarang). Ruang pejabat bersambung dengan bilik guru, bangunan asrama satu blok dengan bangunan sekolah, bangunan skolah berdindingkan papan, ada satu padang bola futsal (yang 'mampu' menampung lebih kurang 100 org). Malas nak detailkan pasal prasarana tu.

Jam 7.32 (kalu tak silap aku) aku sampai ke perkarangan sekolah. Fulamak, mcm artis je rasa masa tu. Haha. Budak2 tgh berhimpun sebagai rutin harian utk baca doa dan Asmaul Husna. Semua duk tgk artis yg baru sampai dengan kereta hitam, DAU 6359 (gabungan tahun kelahiran umi 1963 dan abah 1959).

Park keta, pakai kasut, jumpa ust Yusof. Penyelia bahagian tahfiz kat Maahad Yaakubiah tu (sekolah induk yg kitorang tumpang tapak dia). Aku ditugaskan utk jaga 10org murid kelas 1 Rusydi. Alhamdulillah, smua budak. Hehe. Abis kelas g jumpa cikgu Loh, Penolong Kanan 1 yang kemarin nya cakap nk bg jadual utk aku. Tapi belum siap jgk. Balik ke tempat tahfiz, dan borak2 dengan rakan2 ustaz yang lain (tempat tahfiz tak sama dengan induk, duk asing2). Tempat induk tu ada laki n puan. Katanya aku kena ngaja Balaghah form6. Utk exam STAM. Macam mana tu ye? Hahaha

1.20, masuk kelas form2 sb kena ganti ust Yusof sb dia ada hal. Borak2 n taaruf, kol2 kuar. Solat zohor kt masjid, n balik. Jadual kelas malam dan kelas jumaat sabtu, masih blm dapat. Sama jgk jadual aku kena jd pembantu warden

Balik.

Sampai rumah, org masih kerja. Proses nk siapkan rumah. Paksa jgk sb nak sambut family baru. Hihi. Smua org 'turun padang' tolong2 jgk. Abah ckp, ari ni nk robohkn dinding pagar, org batu pon nk hantar batu jgk. Bata pon sama. Ah, ni lh peluang last aku amik gmbr 'rumah lama'.

Tp perut meronta2 mintak diisi. Makan dulu kenyang2, baru bawak turun kamera. Baru je turun rumah, org bata dh turunkn smua bata2 dia. Tapi kat luar pagar. Aduh, satu keje lagi, kena alihkn bata2 tu masuk dalam. Hoho. Sabar je lh. Naik rumah jap, pahtu turun lg.

Tak lama lps tu, org batu plk sampai. Blm sempat nk snap gmbr pagar tu, dia dh robohkan separuh. Sempat amik yg dah roboh je lh. Takpo, asalkan ada. Hihi. Pahtu..

Ah, lain kali je aku sambung..

0 Comments:

Post a Comment

<< Home